Powered by Blogger.
RSS

PERKAKASAN COMPUTER

Perkakasan Komputer

 

Aksesori Papan Induk


Semasa mendapatkan     papan induk, pastikan beberapa perkakasan dibekalkan. Papan induk yang tidak ada VGA dan audio dibina di dalamnya (built-in), kabel penyambung VGA (.4) dan audio (7) tidak akan diberi.  Sesetengah pengeluar membekalkan kabel port permainan yang berasingan seperti gambar (B) di bawah.  Senarai penuh perkakasan seperti berikut:

         Papan induk dan manual.
         Kabel-kabel reben cakera keras 40 pin (1) dan pemacu cakera liut 34 pin
         Kabel reben penyambung VGA (sekiranya kad jenis bina dalam).

         Kabel reben penyambung audio (sekiranya kad jenis bina dalam) dan port permainan atau kabel penyambung port permainan sahaja.

         Kabel reben penyambung COM1, COM2 (1) dan LPT1 (1).

         Cakera padat (CD) atau disket untuk pemacu VGA dan audio (sekiranya kad-kad berkenaan jenis bina dalam).


         Kad modem kecil dengan slot tambahan CNR (Communication Network Riser) di papan induk sekiranya ada kemudahan itu.



 

















 






































Pilihan 'ATX Form Card'



 

Kad A di atas mempunyai satu port 'infrared' (IR), satu port untuk tetikus PS/2 dan 2 port USB.

Kad 'ATX Form' harus dibeli berasingan dan pastikan sambungan ATX ada dipapaninduk.



LAN Network Adapter

Extension


Kad B di atas dari jenis kad rangkaian (LAN Network Adapter Extension Bracket) dan harus dibeli berasingan.  Pastikan juga papan induk ada sarnbungan berkenaan.


 








































Contoh papan induk ATX Slot 1 dan Socket 370 untuk kebanyakan CPU jenis Intel.  Papan induk Slot 1 sudah agak berkurangan kini.


 


































Kelebihan papan induk ATX


Papan induk ATX boleh dihidupkan melalui papan kekunci, tetikus dan panggilan masuk dari modem, yang boleh disetkan di paparan CMOS setup.


 

Jenis-jenis Papan Induk


Ada berbagai-bagai jenis papan induk boleh dipilih dan dibina menjadi sebuah komputer klon.  Kebanyakan papan induk kini dalam bentuk ATX dan Celeron Baru dipaparkan di atas sebagai panduan. Papan induk Socket 7, Super 7, Slot A dan Slot 1 akan pupus atau sudah pun pupus kerana kesukaran mendapatkannya. Papan induk dengan huruf  V, S, M dan L menunjukkan pada komponen dibina di dalam papan induk berkenaan. Huruf V bererti kad video, S bererti kad bunyi (sound), M bererti kad modem dan L bererti kad network (Line) atau kad rangkaian.

Jenama-jenama papan induk klon yang popular seperti Abit, Asus, MSI, Intel, Apollo, Gigabyte dan lain-lain lagi.



CPU

Prosesor atau CPU yang pertama dicipta Intel pada tahun 1971, mempuryai 2,300 transistor dan dipanggil cip 4004. Kelajuannya pada ketika itu ialah 108KHz. Setelah tiga dekad, kini Intel harus berbangga dengan CPU Pentium 4 yang mempunyai lebih 28 juta transistor dan berkelajuan melebehi 1GHz, Jenama-jenama CPU yang popular terdiri dari Intel dan AMD. CPU dibina dan direka untuk papan induk yang dikhaskan untuknya.. CPU Intel Celeron semasa mula dikeluarkan menggunakan Slot I tetapi ditukar ke Socket 370 dengan kelajuan CPU dari 366Mhz hingga 800MHz. Pentium II dan III juga mengikut CPU Celeron iaitu dari Slot 1 ke Socket 370. Terkini prosesor Pentium 4 dicipta untuk papan induk Socket 423 dan Socket 478 bagi menyokong RAM yang berbeza.

AMD menggunakan Super 7 menandingi Slot I dari segi kelajuan dan harga. Terkini, AMD mengeluarkan CPU bernama Athlon dan Duron yang menggunakan Socket A untuk menyaingi Intel. Kelajuan prosesor sebenarnya dirujuk pada kelajuan informasi diproses dalam cip tersebut dan tentunya lebih laju lebih baik. Kelajuan sesebuah komputer tidak bergantung pada kelajuan CPU sahaia tetapi komponen-komponen seperti jumlah RAM kad graflk, kelajuan bas papan induk, kelajuan memori, jumlah RAM dan jenis sambungan cakera keras harus diambil kira. Sekiranya salah satu komponen tidak sesuai, umpamanya kelajuan 133MHz untuk penghantaran data antara CPU dan RAM, tetapi memori yang digunakan yang dipanggil 100MHz, maka ini akan mengakibatkan satu suasana 'bottle-neck' dan sistem sesak.



CPU atau Pemproses (Kotak dan tray)

Apa gunanya CPU?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Post a Comment